Beverwedstrijd maakt leerlingen enthousiast voor informatica

Eljakim Schrijvers is een bevlogen informaticus die het enthousiasme voor zijn vakgebied aan zoveel mogelijk jonge mensen over wil dragen. Hij doet dat sinds 1994 bij de Informatica Olympiade, en sinds 2005 ook met de Beverwedstrijd. Niet alleen in Nederland, maar ook in onder meer Groot-Brittannië, Duitsland en Australië. Leerlingen tussen de 10 en 18 jaar ontdekken met de jaarlijkse Beverwedstrijd of ze talent hebben voor informatica en of ze er verder in willen gaan.

De Bebras of Beverwedstrijd is een informaticawedstrijd voor leerlingen van groep 5 tot en met 8 van het basisonderwijs en klas 1 tot en met 6 van het voortgezet onderwijs. De wedstrijd is ontwikkeld om leerlingen kennis te laten maken met informatica. Tijdens de wedstrijd maken de deelnemers vijftien (interactieve) puzzels die een directe link hebben met onderwerpen uit de informatica als algoritmen, structuren, informatieverwerking en logica. “De opgaven maken dat de deelnemers leren denken op een gestructureerde manier, zodat een computer de deelnemer zou kunnen begrijpen, en een deelnemer de computer kan begrijpen”, legt Eljakim uit. “De opgaven zijn zó gemaakt dat iedereen ze met logisch en goed nadenken kan oplossen. Voorkennis is niet nodig.”

Voor jongens én meisjes
“Zoveel mogelijk mensen dit prachtige vakgebied in brengen, dat is mijn doel”, vertelt Eljakim. “Het is niet alleen voor de leerlingen. We betrekken ook hun leraren en ouders bij de wedstrijd. Dat is vooral belangrijk voor leerlingen richting de puberleeftijd, omdat enthousiasme voor de informatica en computational thinking in de pubertijd nogal eens over dreigt te gaan.”
Voor leraren is het weinig extra werk, “alleen hoe jonger de leerlingen zijn, hoe meer tijd het kost voordat ze allemaal ingelogd zijn”, lacht Eljakim.
De afgelopen jaren ziet de bevlogen informaticus iets moois gebeuren in Nederland. “Het percentage jongens en meisjes dat deelneemt aan de Beverwedstrijd groeit naar elkaar toe. In alle landen zie je een verschil in aantallen vrouwelijke en mannelijke deelnemers vanaf 15 jaar. In sommige landen is het heel extreem en doen er bijna geen meisjes meer mee; in Nederland wordt het verschil gelukkig steeds minder groot. Ik hoop dat dit gegeven steeds meer scholen in ons land zal bewegen om deel te nemen aan de Beverwedstrijd met álle leerlingen.”

Puzzeltjes
Eljakim vindt het best moeilijk om goede opgaven te maken voor kinderen onder de 9 en ook om moeilijke opgaven voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs te maken. Maar elk jaar lukt het hem en zijn team weer. “Belangrijk is om de opdrachten in een soort puzzeltjes te verpakken, zodat de leerlingen merken dat informatica en denken niet ‘eng’ is, maar juist leuk en uitdagend”, vindt Eljakim. “Wat ook goed werkt zijn de Blockly-opgaven. Daarmee zijn we in Groot-Brittannië bezig voor leerlingen tussen de 10 en 18 jaar.”

Massa aan data
“Natuurlijk hebben we door de jaren heen een enorme massa aan data verzameld door de online ingevulde antwoordformulieren”, vervolgt Eljakim. “Daar doen we niets mee, we zijn immers geen onderzoekers. We hebben andere ambities, namelijk zoveel mogelijk jongeren enthousiast maken voor een studie en baan in de exacte richtingen, en dan natuurlijk specifiek ook informatica. Als ze na de Beverwedstrijd verder willen kunnen ze een programmeercursus volgen, op programmeerkamp gaan in Rusland (tot 16 jaar) en meedoen aan de nationale en internationale Informatica Olympiade.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *