Drie voorbeelden van innovatief (programmeer)onderwijs

Tijdens de kickoff van PERL konden deelnemers meedoen aan een drietal workshops, waarin ze kennismaakten met voorbeelden van innovatief (programmeer)onderwijs. Natuurkundedocent Henk Buisman leidde de deelnemers rond in ‘zijn’ scholierenlab Quantum Rules!. Ronilla Snellen, directeur van FutureNL liet bezoekers kennismaken met Digi-doenerlessen en sloot ze op in een escaperoom. Joachim de Greeff van de Delftse startup Robotsindeklas.nl demonstreerde de Nao en de Pepper robots en liet zien hoe leerlingen deze robots zelf kunnen programmeren.

Pionierend onderwijs met Quantum Rules!
Henk Buisman, de ontwikkelaar van het scholierenlab Quantum Rules!, legde aan de deelnemers van de PERL-kickoff uit hoe deze faciliteit van de afdeling Natuurkunde elk jaar zo’n 800 vwo-leerlingen kennis laat maken met een twintigtal kernexperimenten die het onderdeel quantum van het natuurkunde-eindexamen ondersteunen. “In het lab worden verschillende aspecten van de wereld van de quantummechanica op een leuke en interessante manier behandeld en wordt de samenhang tussen de experimenten benadrukt”, vertelt Henk. “QuantumRules! helpt scholieren op die manier niet alleen met het beter begrijpen van quantumverschijnselen die je in het dagelijks leven tegenkomt, maar draagt ook bij aan een goede voorbereiding van het eindexamen.”
In samenwerking met het LIACS (Leiden Institute of Advanced Computer Science) wordt een web-based game ontwikkeld, waarmee de bezoekende klassen zullen leren hoezeer quantumtechnologie vandaag de dag met onze samenleving verweven is. Binnenkort start Quantum Rules! daarom, in samenwerking met Felienne Hermans van PERL, met de ontwikkeling van pionierend onderwijs, waarin de aankomende quantumcomputer centraal staat.
www.quantumrules.nl


Kraak de code met de Digi-doenerles van FutureNL
FutureNL vindt het belangrijk dat alle kinderen in Nederland de kans krijgen om digitale vaardigheden te ontwikkelen. “Daardoor krijgen ze een beter beeld van de wereld waarin ze leven en zijn ze beter toegerust voor de toekomst”, zegt Ronilla Snellen, directeur van FutureNL. Deze organisatie begon enkele jaren geleden met het aanbieden van gratis programmeerlessen in het basisonderwijs, de zogeheten CodeUren. Inmiddels is digitale geletterdheid in de volle breedte het werkterrein van FutureNL.
Ronilla: “Ik heb aan de deelnemers van de PERL-kickoff uitleg gegeven over wat wij doen met FutureNL. Op dit moment is ons belangrijkste product de Digi-doener, een wekelijkse gratis digi-les op vier verschillende niveaus: onderbouw, middenbouw en bovenbouw basisonderwijs en onderbouw voortgezet onderwijs.
Een van de lessen gaat over een escaperoom, waar je uit kunt ontsnappen als je computational thinking-opdrachten volbrengt. “Ik heb de groep verdeeld over zes groepjes, die de opdrachten gingen maken”, vertelt Ronilla. “Er was een grote digitale klok op het bord die de tijd aftelde. Superleuk! De klok tikte flink door, maar gelukkig werd precies om 1 minuut voor tijd de code gekraakt. Naast het uitvoeren van de opdrachten over computational thinking moesten de groepen ook samenwerken en creatief zijn om de code te kraken. Op die manier kwamen alle 21e century skills aan bod.” Alle Digi-doenerlessen zijn gratis online te vinden!

Robots programmeren in de klas
Robotsindeklas.nl is een startup vanuit de TU Delft en richt zich op de ontwikkeling van sociale robots. Omdat robots een steeds grotere rol spelen in het dagelijks leven, is het belangrijk dat kinderen van jongs af aan in aanraking komen met deze technologie. Daarom ontwikkelde de startup een interactieve onderwijsrobot, waarmee kinderen op school leren hoe je met een robot (samen)werkt door hen zelf de robot te laten programmeren.

Joachim de Greeff is één van de ontwikkelaars. Hij legt uit: “Met onze onderwijsrobot kun je verschillende dingen doen: de robot kan voor de klas een interactieve presentatie geven, een quiz spelen, of leerlingen kunnen zelf met de onderwijsrobot aan de slag om te leren programmeren. Om onze onderwijsrobot te programmeren log je in in de Cloud omgeving van robots-in-de-klas. Dit is een handige web-interface, waarin de robot gemakkelijk geprogrammeerd kan worden door middel van een blokkentaal zoals Scratch of Blockly. Gekleurde blokken staan voor verschillende robot-functionaliteiten. Door deze systematisch te combineren ontstaat er binnen een handomdraai een interactief robotprogramma. Dankzij dit platform is het voor leraren heel gemakkelijk om deze programmeerlessen te begeleiden.”
Joachim gaf met de Nao en de Pepper robots een demonstratie, de deelnemers aan de PERL-kickoff reageerden enthousiast. “Het onderzoeksveld van PERL ligt heel dicht bij de toepassing van robots in het onderwijs. Felienne Hermans van PERL zit in de adviesraad van onze startup en ik hoop dat we nog lang met PERL samen kunnen werken”, besluit Joachim. Meer info: http://robotsindeklas.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *