Voor studenten

Leren programmeren is moeilijk, iedereen die heeft leren programmeren kan daarover meepraten. En in tegenstelling tot taal en rekenen, is programmeren nog best nieuw. Daarom zijn er nog een hoop open vragen zoals:

  • Wat is de beste leeftijd om programmeren te leren?
  • Welke concepten vinden kinderen het moeilijkst als ze leren programmeren?
  • Hoe kan een leerkracht programmeerles geven als hij of zij er zelf niet veel over weet?

Dit is het soort vragen dat wij binnen PERL bekijken, met ons hele team onder leiding van Felienne Hermans. We kijken daarbij zowel naar leren programmeren op verschillende leeftijden, van kleuters tot professionals.

Voor Masterstudenten

Open projecten

Op het moment hebben we een aantal open onderzoeksprojecten voor MSc studenten beschikbaar:

  • Het maken van een DuoLingo-achtige app om studenten met voorkennis van een bepaalde taal (bijv. Java) snel een andere taal (bijv Python) te leren.
  • Het bestuderen van misconcepties (manieren waarop mensen code niet goed snappen) in niet-traditionele programmeertalen zoals Haskell en SQL.

Presentatie Masterklas 2019

Psychology of Programming

Een aantal van onze onderzoeksvragen en methodes komen ook terug in het MSc vak Psychology of Programming(PoP) dat wij verzorgen in het voorjaarssemester. Mocht je interesse hebben om af te studeren binnen PERL, volg dan zeker eerst PoP.

Voor Bachelorstudenten

Op het moment hebben we een aantal open onderzoeksprojecten voor BSc studenten beschikbaar:

  • Het verbeteren van lesmateriaal voor kinderen met een visuele beperking, in Sonic Pi (een programmeertaal om muziek te maken) en in Louise (een eigen gemaakte taal om interactieve verhalen te programmeren, speciaal voor kinderen die niet goed kunnen zien).
  • Het bestuderen van misconcepties in Python, voor studenten of voor scholieren op de middelbare school.
  • Het bestuderen van cognitieve belasting (hoe moeilijk is het om code te lezen) tijdens het programmeren, bijv. mbv eyertracking.

Presentatie Bachelorklas 2019